Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Trawniki

Deklaracja dostępności

1. Wstęp oraz nazwa podmiotu publicznego

Gmina Trawniki (Trawniki 605, 21-044 Trawniki, tel: 081 585 60 18, fax: 081 585 62 90, email: trawniki@trawniki.pl), zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej: Biuletyn Informacji Publicznej - Gmina Trawniki.

2. Data publikacji i aktualizacji

Data publikacji strony internetowej: 2019-09-23.

Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2023-02-24.

3. Dane kontaktowe

W przypadku utrudnień w dostępności strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Gmina Trawniki, e-mail: trawniki@trawniki.pl. Można także zadzwonić na numer telefonu 81 585 60 18. Tą samą drogą można złożyć wniosek o udostępnienie informacji niedostępnej oraz skargę na niewystarczające zapewnienie dostępności.

4. Status pod względem zgodności z ustawą

Urząd Gminy Trawniki (Trawniki 605, 21-044 Trawniki, tel.: 81 585 60 18, fax: 81 585 62 90, email: trawniki@trawniki.pl), zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej: Biuletyn Informacji Publicznej – Urzędu Gminy Trawniki, adres: ugtrawniki.bip.lubelskie.pl

Daty publikacji i aktualizacji:

Data publikacji strony internetowej: 2019-09-23

Data ostatniej istotnej aktualizacji:   2023-02-24

Strona Biuletynu Informacji Publicznej: ugtrawniki.bip.lubelskie.pl jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:

  1. Pewne treści opublikowane na stronie mogą być niedostępne z uwagi na fakt, że zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
  2. Brak audiodeskrypcji oraz napisów dla materiałów video/multimedialnych opublikowanych przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej;
  3. Pojawią się błędy w semantyce html.

Redaktorzy serwisu dokładają wszelkich starań, aby treści umieszczane na stronie były dostępne cyfrowo dla jak najszerszego grona odbiorców serwisu.

ASPEKT TECHNICZNY

Witryna Biuletynu Informacji Publicznej (adres: ugtrawniki.bip.lubelskie.pl) jest redagowana w taki sposób, aby treści na niej zawarte były dostępne dla każdej zainteresowanej osoby. Na stronie BIP działają domyślne skróty klawiaturowe.

 Teksty pisane są w możliwie najprostszy sposób, przejrzysty dla odbiorcy stosując wyróżniki tekstu, punkty itp. Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki. Pełna obsługa serwisu możliwa jest zarówno przy pomocy samej klawiatury jak i myszki. Serwis jest wyposażony w mechanizmy ułatwiające przeglądanie treści przez osoby niedowidzące nie korzystające z technologii asystujących. Możliwa jest zmiana wielkości czcionki, zmiana kontrastu oraz w przypadku witryn podkreślenie odnośników, odcienie szarości, jasne tło, a także negatyw. Posiada wyszukiwarkę, która ułatwia szybkie odnalezienie informacji. Ma stonowane kolory bez jaskrawych wyróżników dzięki czemu opublikowane materiały są czytelne także dla osób słabiej widzących. Serwis można przeglądać na ekranach urządzeń mobilnych (smartfony, tablety).

SKRÓTY KLAWISZOWE

Wykorzystanie skrótów klawiaturowych ułatwia korzystanie z serwisu. Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

Skróty klawiszowe przeglądarki FireFox

Skróty klawiszowe przeglądarki Chrome

Skróty klawiszowe przeglądarki Opera

Skróty klawiszowe przeglądarki Edge

ASPEKT INFORMACYJNY

Witryna Biuletyn Informacji Publicznej jest redagowana w taki sposób, aby treści na niej zawarte były dostępne dla każdej zainteresowanej osoby. Teksty pisane są w możliwie najprostszy sposób, a redaktorzy formatują tekst w sposób przejrzysty dla odbiorcy stosując wyróżniki tekstu, punktory itp. Treści dokumentów zamieszczonych dotychczas w serwisie są przeglądane i jeżeli to konieczne zostaną dostosowane do wymogów ustawy.

Ułatwienia na stronie podmiotowej BIP:

  • podwyższony kontrast (kontrastowe tło, elementy graficzne, wyszczególnione elementy nawigacyjne zawierające wyraźny focus w postaci ramki widocznej w trakcie nawigacji za pomocą klawiatury),
  • możliwość powiększenia/pomniejszania wielkości tekstu na stronie,
  • uporządkowana przejrzysta mapa strony,
  • artykuły, sekcje zawierają nagłówki ułatwiające nawigację za pomocą klawiatury,
  • treść artykułów, publikacji dostępna jest z poziomu menu uporządkowanego w postaci hierarchicznej listy, w której każdy element jest aktywnym odnośnikiem do opisywanej pozycji menu, menu dostępne również za pomocą skrótów klawiaturowych,
  • strona internetowa dostosowana do łatwego powiększania z poziomu menu przeglądarki.

 

Ułatwienia na stronie podmiotowej BIP:

  • podwyższony kontrast (kontrastowe tło, elementy graficzne, wyszczególnione elementy nawigacyjne zawierające wyraźny focus w postaci ramki widocznej w trakcie nawigacji za pomocą klawiatury),
  • możliwość powiększenia/pomniejszania wielkości tekstu na stronie,
  • uporządkowana przejrzysta mapa strony,
  • artykuły, sekcje zawierają nagłówki ułatwiające nawigację za pomocą klawiatury,
  • treść artykułów, publikacji dostępna jest z poziomu menu uporządkowanego w postaci hierarchicznej listy, w której każdy element jest aktywnym odnośnikiem do opisywanej pozycji menu, menu dostępne również za pomocą skrótów klawiaturowych,
  • strona internetowa dostosowana do łatwego powiększania z poziomu menu przeglądarki.

5. Data sporządzenia Deklaracji Dostępności oraz metoda przygotowania

Oświadczenie sporządzono dnia: 2024-01-30. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

6. Informacje na temat procedury

Metoda przygotowania oświadczenia:

Oświadczenie sporządzono dnia: 2024-01-30. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny, korzystając z dostępnych narzędzi do oceny strony.

Test przeprowadzony na stornie - European Internet Inclusion Initiative (www.checkers.eiii.eu) dla witryny ugtrawniki.bip.lubelskie.pl - wynik na dzień 2024-01-30 to 100 (where 100 is the best)

7. Skróty klawiaturowe

Wykorzystanie skrótów klawiaturowych ułatwia korzystanie z serwisu. Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

8. Dostępność architektoniczna

DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA:

Wejście do obiektu i otoczenie budynku:

Budynek: Urząd Gminy w Trawnikach, Trawniki 605, 21-044 Trawniki

Do budynku prowadzi 1 wejście, główne od strony ulicy.

Do wejścia prowadzą: schody oraz pochylnia dla wózków znajdujący się przy schodach.

Otoczenie budynku umożliwia użytkownikom ze szczególnymi potrzebami dotarcie do niego.

Miejsca parkingowe są zlokalizowane bezpośrednio przy wejściach do obiektu.

Odpowiednio oznaczone jest miejsce parkingowe dla osoby niepełnosprawnej przed wejściem do budynku i umożliwia osobie jeżdżącej na wózku zjechanie do niego.

Strefa wejścia umożliwia poruszaniu się, posiada szeroki chodniki i schody.

Przed budynkiem znajduje się szeroka pochylnia.

Drzwi wejściowe do obiektu są szerokie, szklane, otwierane, mają kontrastujące pasy na wysokości wzroku osoby dorosłej oraz osoby niskiej, poruszającej się na wózku (lub dziecka).

Przy drzwiach wejściowych znajduje się domofon dla interesantów oznaczony w sposób widoczny.
Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

Budynek posiada parter i piętro.

Na piętro prowadzą schody  z poręczą.

Hol wejściowy jest wygodny dla użytkowników.

Po jednej stronie znajduje się strefa przeznaczona do oczekiwania, po drugiej Punkt Obsługi Klienta.

Strefa komunikacyjna nie ma przeszkód i umożliwia wygodne przemieszczanie się osób. Światło jest rozproszone.

W strefie swobodnie mogą przebywać osoby na wózkach.

Punkt Obsługi Klienta ma szeroki kontuar zlokalizowany na jednej wysokości.
Użytkownik może być obsłużony zarówno na stojąco jak i na siedząco.

Biurko zlokalizowane naprzeciwko Punktu Obsługi Klienta pozwala skorzystać z niego również osobie na wózku - możliwe jest wjechanie pod blat.

W holu nie występują zbędne elementy informacyjne.

Korytarz na parterze ma szeroki przekrój.
Na korytarzach w budynku drzwi oraz krawędzie styku ścian i podłogi są oznaczone.

Miejsca oczekiwania są zlokalizowane we wnękach jak i wzdłuż korytarzy – znajdujące się
w nich meble nie stanowią potencjalnych "potykaczy”.

Światło jest rozproszone i równomiernie oświetla korytarze – bez tworzenia ostrych cieni.

Kolory ścian i podłóg są stonowane.

Nie ma refleksów świetlnych oraz kontrastowych wzorów, nie ma szklanych przegród ani połyskujących posadzek.

Kondygnacje są oznaczone w widoczny i kontrastowy sposób.

Początek i koniec biegu schodów oznaczony jest kontrastową taśmą na poziomie parteru
i piętra.

Drzwi do pomieszczeń są oznaczone cyframi i napisami.

Przy wejściu do budynku znajduje się Punkt Obsługi Klienta.

Naprzeciwko drzwi wejściowych obok Puntu Obsługi Klienta znajduje się tablica informacyjna z układem pomieszczeń oraz kierująca do poszczególnych pomieszczeń budynku widoczna z pozycji stojącej i siedzącej.

W holu jest informacja o możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego.

Prawidłowo i czytelnie oznakowane są kierunki do poszczególnych pomieszczeń.

Informacje umieszczone na tablicach ogłoszeń są w pełni czytelne i widoczne z pozycji stojącej i siedzącej.

 

W pokonywaniu barier w Urzędzie Gminy Trawniki bezpośrednio pomagają pracownicy Punktu Obsługi Klienta udzielając wszelkiej niezbędnej pomocy i niezbędnych informacji.

9. Obsługa osób z niepełnosprawnościami

Pracownik urzędu po zdefiniowaniu potrzeb osoby niepełnosprawnej realizuje je bądź zawiadamia merytorycznego pracownika Urzędu, który prowadzi dalszą obsługę osoby niepełnosprawnej i służy pomocą w opuszczeniu budynku Urzędu. 
Powyższe zasady mają zastosowanie do obsługi osób niepełnosprawnych, osób z ograniczeniem zdolności ruchowej, a w uzasadnionych przypadkach również innych osób, które zgłaszają taką potrzebę.

Osoby niesłyszące i doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się mogą skorzystać z usług tłumacza języka migowego przy załatwianiu spraw w Urzędzie. Podstawą do zapewnienia usług tłumacza migowego jest dokonanie zgłoszenia do Urzędu. Zgłoszenie powinno być dokonane co najmniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem wizyty w Urzędzie na: adres e-mail:trawniki@trawniki.pl faksem na
nr 815856290telefonicznie na nr 815856018. Zgłoszenia można również dokonać drogą pocztową na adres: Urząd Gminy Trawniki, Trawniki 605, 21-044 Trawniki.

10. Informacje dodatkowe

INFORMACJE ZWROTNE I DANE KONTAKTOWE:

W przypadku problemów z dostępnością stron prosimy o kontakt z Informatykiemadres e-mail: trawniki@trawniki.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 815856018. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.